Jeżeli zastanawiacie się:
To zapraszam Was do artykułu - opowiadam punkt po punkcie
Zacznijmy od początku. Ludzie różnią się między sobą jeżeli chodzi o „skalibrowanie” swojego wewnętrznego zegara. Niektórzy z nas lubią chodzić spać wcześniej i wcześnie rano mają już sporo sił witalnych, inni z kolei rano nie mogą się dobudzić, a dopiero pod wieczór dostają podmuch energii. Te zmiany są widoczne w różnicach jeżeli chodzi o wydzielanie melatoniny, kortyzolu czy opadanie temperatury ciała (przy zasypianiu nasza temperatura ciała delikatnie opada). Najwięcej wśród ludzi jest TYPÓW POŚREDNICH (ok. 50%), SÓW jest ok. 25%, SKOWRONKÓW też ok. 25%
Niestety osoby o chronotypie wieczornym (SOWY) mają w życiu ciężej, ponieważ muszą dostosowywać swój biologiczny rytm do wymagań społeczeństwa. To trochę tak, jakby właśnie przyleciały do innej strefy czasowej niż ta w której żyją, dlatego określa się to terminem „social jet-lag”. SOWY odczuwają stres, ponieważ wymaga się, aby pracowały na wysokich obrotach od wczesnego rana (szkoła, praca), kiedy oni, zgodnie ze swoim zegarem biologicznym powinni jeszcze spać.
Niestety:
Ale:
Jak do tej pory żadne badania nie potwierdziły tego, że ranne ptaszki są grupą lepiej zarabiającą. Zresztą sowy też nie. Poza tym, skowronki wcale nie były lepsze w testach badających zdolności poznawcze. W skrócie: jeżeli martwisz się, że Twoi wcześnie wstający (i chwalący się tym) koledzy osiągną sukces, zanim Ty wygramolisz się z pościeli, to odpuść sobie. Naprawdę zdążysz wszystko zrobić w czasie, gdy oni już będą senni.
Nastolatkowie mają naturalnie przesunięty rytm w kierunku SÓW. Ciężko więc wymagać, że nastolatek będzie chodził spać o 22.00 i będzie w pełni formy o 6.00 rano (to tak jak 4.30 dla dorosłej osoby). Czy wiesz, że szkoły, które wprowadziły późniejsze godziny rozpoczęcia lekcji w liceum zanotowały od razu wyższą frekwencję uczniów, zmniejszenie ich depresyjnego nastroju oraz polepszenie ich motywacji do nauki? 3)
Ludzie starsi natomiast przesuwają się w kierunku SKOWRONKÓW – zaczynają chodzić spać wcześniej i wcześnie wstawać. Co ciekawe, wiele starszych osób (na przykład doświadczających bezsenności) chciałoby spać 9 godzin jak za młodych lat! Co jest fizjologiczne niemożliwie i powoduje tylko niepotrzebną frustrację przyczyniając się do bezsenności.
Jest to dr Konrad Jankowski i to on opublikował badanie, którego zdjęcie widzicie. Ciekawostka z tego badania: kobiety deklarowały największą ochotę na sex między 18.00 a 24.00, u mężczyzn były dwa momenty największej chęci – rano i wieczorem 4) Ciekawostka nr. 2: u kobiet SKOWRONKÓW drugi moment zwiększonej ochoty pojawiał się jeszcze między 6.00 a 9.00 rano.
W USA jednym ze specjalistów w tym obszarze jest dr Michael Breus, który w swojej książce „Potęga kiedy” daje porady co i kiedy robić zgodnie ze swoim chronotypem.
Jedną z najlepszych rzeczy, którą możemy zrobić, to zapewnić sobie od razu po przebudzeniu dawkę (min. 10 minut) światła dziennego. Światło dzienne jest głównym „nastawiaczem” naszego wewnętrznego zegara – w terapii chronicznej bezsenności często daję poradę: „Jak tylko się obudzisz, idź na spacer – to nastawi Twój zegar i doda Ci energii”. Zapalanie światła rano w domu sprawy nie załatwi, ponieważ intensywność sztucznego światła nie przekracza 400 luksów, a na zewnątrz wynosi ona od 15 tys. do 100 tys. luksów. Można kupić sobie psa, który wyciągnie nas rano na spacer - nie będziemy wtedy musieli walczyć ze swoją słabą wolą ;-)
W skrajnych przypadkach stosuje się terapię specjalnymi lampami, która musi być przeprowadzona przez specjalistę.
kwestionariusza badającego naszą genetycznie uwarunkowany chronotyp (poranny vs wieczorny), czyli czy jesteśmy SOWĄ, SKOWRONKIEM … czy gdzieś pomiędzy
https://cet.org/wp-content/uploads/2018/01/MEQ-SA-POL1.pdf
ŹRÓDŁA:
1) Roenneberg, Till, et al. "Social jetlag and obesity." Current Biology 22.10 (2012): 939-943.
2) Wichniak, Adam, et al. "Standardy leczenia zaburzeń rytmu okołodobowego snu i czuwania opracowane przez Polskie Towarzystwo Badań nad Snem i Sekcję Psychiatrii Biologicznej Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego. Część I. Fizjologia, metody oceny i oddziaływania terapeutyczne." Psychiatria Polska 51.5 (2017).
3) Owens, Judith A., Katherine Belon, and Patricia Moss. "Impact of delaying school start time on adolescent sleep, mood, and behavior." Archives of pediatrics & adolescent medicine 164.7 (2010): 608-614.
4) Jankowski, Konrad S., Juan Francisco Díaz-Morales, and Christoph Randler. "Chronotype, gender, and time for sex." Chronobiology international 31.8 (2014): 911-916.
ul. Mickiewicza 19,
60-833 Poznań
+48 503 178 327
możliwe sesje przez Skype
NIP: 7772880631 REGON: 302227069 © 2019. All rights reserved by "na dobry sen".