Baza wiedzy

Pozycje książkowe o śnie


Ktoś zapytał mnie w prywatnej rozmowie jakie książki po polsku o śnie bym polecił. Więc pomyślałem, że zrobię po prostu zdjęcie :)

ksiazki-big

  1. Chris Winter: „Dlaczego jeszcze nie śpisz?” (2018). Autor, ekspert snu oraz neurolog uspokaja trochę uspokaja ludzi, którym wydaje, że się od dwóch tygodni w ogóle nie śpią (to niemożliwe) oraz podaje wskazówki jak przełożyć sen na wyniki (doradza wielu światowej klasy sportowcom)
  2. Matthew Walker: „Dlaczego śpimy?”. (2017). Książka naszpikowana badaniami obrazującymi związki snu z naszym zdrowiem fizycznym i psychicznym. Oprócz tego, jest wiele jego wywiady na youtube.
  3. Magdalena Kaczor, Magdalena Szczęsna „Sen u dzieci”. Nowa książka (2019)  napisana przez absolutny autorytet w swojej dziedzinie. Jeżeli macie małe dzieci, albo planujecie mieć, to odpuście sobie różne fora – kupcie tę książkę, czytajcie uważnie i zaznaczajcie karteczkami.
  4. Gregg Jacobs: „Powiedz dobranoc bezsenności” (2009). Autor jest specjalistą medycyny snu, badaczem oraz terapeutą bezsenności. Dobra lektura wprowadzająca dla osób, które mają z tym problem.
  5. Michael Breus: „Potęga kiedy” (2016) Jak sama nazwa wskazuje, autor daje porady co robić w zależności od naszego chronotypu. Dzieli je na 4 zwierzęta, zamiast tradycyjnego podziału na pora poranność vs wieczorność. Co ciekawe cytuje kilka razy w swojej książce badania Polaka – dr Konrada Jankowskiego.
  6. Nick Littlehales: „Śpij dobrze”. Chyba najgorsza książka ze wszystkich wymienionych, ponieważ są w niej czasami błędne informacje, np. żeby kierować 90 min cyklami snu - to jest uśredniona wartość, ale ludzie mogą mieć 80 lub 110 min. cykl snu, więc lepiej tego nie robić. Ale zawsze lepiej coś niż nic :)

Niestety nie ma wiele książek po polsku o bezsenności, trzeba ściągać te, które są po angielsku :(


powrót do pozostałych artykułów

Nieleczona bezsenność prowadzi do trwałych zmian w mózgu (widocznych w badaniach mózgu PET), na przykład do mniejszej aktywności obszarów mózgu odpowiadających za koncentrację i logiczne myślenie oraz słabszej kontroli emocji. Wieloletnia, nieleczona bezsenność stwarza również dwukrotnie wyższe ryzyko zachorowania na depresję.

Kontakt

ul. Mickiewicza 19,
60-833 Poznań

+48 503 178 327

możliwe sesje przez Skype