Baza wiedzy

Myśli osób z bezsennością


mysli

1. ZAMARTWIANIE SIĘ

Osoby z bezsennością często zamartwiają się w łóżku, a w trakcie takich natarczywych myśli kora przedczołowa w naszym mózgu, pozostaje aktywna, co przeszkadza nam spokojnie zasnąć. Najlepiej zapisać swoje plany i zmartwienia na kartce przed snem – w ten sposób mamy pewność, że nam „nie uciekną”. Zamartwiając się w łóżku, z czasem zaczynamy kojarzyć je z lękiem i pobudzeniem, a łóżko ma się nam kojarzyć ze snem!

2.  OBWINIANIE SIĘ

Przypomnij sobie swoją ostatnią bezsenną noc. W jaki sposób reagowałeś, czy miałeś wobec siebie wspierającą postawę czy raczej krytykowałeś się za to, że nie możesz spać? W badaniach wykazano, że osoby bezsennością dość często przejawiają to drugie podejście. Na przykład są na siebie źli, że nie śpią. Odczuwają to jako swoją porażkę, krytykują, że nie potrafią odgonić od siebie uporczywych myśli czy wyciszyć się. Taka reakcja sprzyja dalszemu wzbudzaniu i denerwowaniu, co nie pomaga w zaśnięciu.

Co robić?

a) Zaakceptować fakt, że wiele osób ma problemy ze snem, a nieproszone myśl nawiedzają większość ludzi.
b) Nie starać się na siłę odgonić uporczywych myśli, ponieważ im silnej próbujemy z nimi walczyć, tym z większą siłą wracają! Pamiętajmy, że są to tylko myśli, które po pewnym czasie po prostu przeminą.


powrót do pozostałych artykułów

Nieleczona bezsenność prowadzi do trwałych zmian w mózgu (widocznych w badaniach mózgu PET), na przykład do mniejszej aktywności obszarów mózgu odpowiadających za koncentrację i logiczne myślenie oraz słabszej kontroli emocji. Wieloletnia, nieleczona bezsenność stwarza również dwukrotnie wyższe ryzyko zachorowania na depresję.

Kontakt

ul. Mickiewicza 19,
60-833 Poznań

+48 503 178 327

możliwe sesje przez Skype