Baza wiedzy

Czym jest sen?


sen1

Wiele osób myśli, że sen to jest po prostu takie… wyłączenie organizmu i że tak naprawdę praktycznie nic się wtedy nie dzieje. A dzieje się wiele.

Nasz sen dzieli się na fazy. Zasypiając, najpierw przechodzimy przez płytki sen (faza 1 i faza2),  a później wchodzimy w sen głęboki. Potem jest sen REM, czyli rapid eye movement, kiedy oczy ruszają się szybko w lewo i w prawo. I znowu leci kolejny cykl. Już po tym wykresie widzimy, że snu głębokiego jest najwięcej na początku nocy, natomiast snu REM jest najwięcej nad ranem. A więc te fazy się układają w cykle, i jeden pełen cykl ma około 1,5 godziny. Na tym rysunku są 4 cykle snu, ale rekomenduje się, żeby mieć 5 cykli snu każdej nocy, co daje 7,5 h godzin snu.

Każda faza snu odpowiada za coś innego. Największa regeneracja ma miejsce podczas snu głębokiego, on jest również bardzo ważny dla utrzymania odporności organizmu, na przykład kiedy jesteśmy przeziębieni jest dużo snu głębokiego. Co ciekawe, kiedy zarwiemy noc,nasz organizm od razu uzupełnia braki snu głębokiego, czyli po prostu większy procent snu wtedy, to sen głęboki.

Inne fazy też mają swoją rolę. Na przykład REM. W tej fazie śnimy, ale też zapamiętujemy, czego się nauczyliśmy podczas dnia (również nowych zdolności motorycznych, takich jak gra na pianinie czy nowa technika sportowa) Faza REM służy również emocjonalnemu radzeniu sobie z problemami poprzedniego dnia - mózg wtedy „obrabia” te zdarzenia na różne sposoby. A więc widzimy, że dużo się dzieje podczas snu i że są to ważne rzeczy.

sen2

Skąd wiemy o tych różnych fazach snu? Z badania EEG, czyli elektroencefalogramem, który mierzy aktywność elektryczną mózgu - nasz mózg ma aktywność elektryczną I tak to później wygląda w zapisie. Jest stan czuwania (awake), potem jest drowsy, czyli … już tak wchodzimy w sen, potem mamy fazę pierwszą i drugą, dalej sen głęboki i pod koniec każdego cyklu jest sen REM. Zwróćcie uwagę, że fale podczas snu głębokiego są wyraźnie różne od wszystkich innych faz snu i czuwania. Dlatego ten sen nazywa się snem wolnofalowym, ponieważ jego fale są dużo wolniejsze i mają większą amplitudę  niż w innych fazach snu.  Kiedy uprawiamy sport, to tego snu wolnofalowego, snu głębokiego pojawia się więcej.


powrót do pozostałych artykułów

Nieleczona bezsenność prowadzi do trwałych zmian w mózgu (widocznych w badaniach mózgu PET), na przykład do mniejszej aktywności obszarów mózgu odpowiadających za koncentrację i logiczne myślenie oraz słabszej kontroli emocji. Wieloletnia, nieleczona bezsenność stwarza również dwukrotnie wyższe ryzyko zachorowania na depresję.

Kontakt

ul. Mickiewicza 19,
60-833 Poznań

+48 503 178 327

możliwe sesje przez Skype